.
A+   A-
  |    |  

Neten a Hivatal - Állampolgárok

- lépjen be az elektronikus ügyintézés világába -

Mi kell a használatához?

Nyomtatóbarát változat
Ha a sikeres elektronikus közigazgatási szolgáltatások egyéb feltételei (megfelelő infrastrukturális és üzemeltetési háttér, jól használható szolgáltatások, és a szolgáltatások biztosításában közreműködő felkészült, motivált alkalmazottak) rendelkezésre állnak, akkor az e-közigazgatás „eladja önmagát”, és a feladat elsősorban a szolgáltatások elérhetőségének és előnyeinek a tudatosítása az állampolgárok és a vállalkozások körében.
Bármelyik tábort is nézzük (az online szolgáltatások használatától távolmaradó internetezők, digitálisan írástudatlanok), bevonásuk az e-közigazgatás világába minden esetben más és más megközelítést igényel. Az online világban már járatos felhasználók esetében a fő hangsúlyt a motiváció erősítésére, az érdeklődés felkeltésére, a félelmek mérséklésére és az esetleges kockázatok bemutatására kell helyezni, míg a digitálisan írástudatlanok számára az alapvető online ismeretek megismertetése az elsődleges feladat.
 
A tudatosítás, a motiváció élénkítése, az érdeklődés felkeltése – mindezek a célok is szerepet játszottak a NETEN A HIVATAL projekt elindításában és e honlap létrehozásában, ugyanis a nemzetközi tapasztalatok azt mutatják, hogy noha az e-közigazgatási szolgáltatások igénybe vételére a legfőbb ösztönzést a jól működő, áttekinthető, logikus és felhasználóbarát szolgáltatások jelentik, az új szolgáltatások ismertségének és igénybe vételének növelésére is kellő hangsúlyt célszerű helyezni.
 
Az e-közigazgatási szolgáltatások használatához alapvetően három dologra van szükség: 1. alapvető infrastrukturára (internet-hozzáférés, asztali számítógép, laptop, táblagép, okostelefon) 2. alapvető közigazgatási (milyen közigazgatási ügyekkel találkozhatnak az ügyfelek és azokat hol lehet intézni) és online (hogyan kell használni a számítógépet, internetet) ismeretekre, valamint 3. az e-közigazgatási szolgáltatások igénybevételéhez az ügyfelek azonosítására. Ez utóbbi feladatot jelenleg kizárólag a magyarorszag.hu-n keresztül elérhető Ügyfélkapu szolgáltatás biztosítja. Az Ügyfélkapu használatához regisztráció szükséges, amit személyesen bármelyik kormányablaknál (pl. a korábbi okmányirodákban) el lehet végezni érvényes személyi igazolvány, útlevél vagy vezetői engedély bemutatásával, illetve a helyben kapott regisztrációs lap kitöltésével (ehhez érvényes e-mail címmel is rendelkezni kell). Az elektronikus levelezési (e-mail) címre érkezett egyszeri belépési kóddal lehet aktiválni a regisztrációt, mely ezután öt évig érvényes. Az Ügyfélkapuról ITT olvashat bővebben.
 
A hatósági eljárásokban használatos nyomtatványokat az Általános nyomtatványkitöltő (ÁNYK) programmal lehet kitölteni. A keretprogramot először a számítógépre (laptopra) kell feltelepíteni (ez a szolgáltatás tableten még nem elérhető). (A szükséges technikai feltételekről ITT olvashat. A telepítést követően tölthetők le az egyes ügymenetekhez (adózás, TB ügyintézés, stb.) szükséges nyomtatványok, amelyeket letöltés után szintén egyenként kell telepíteni. A nyomtatványok kitöltését minden esetben részletes „segítség” menüpont is támogatja. Az egyes keretprogram-változatokhoz kapcsolódó további, friss információk a NAV honlapján érhetőek el.  Az Általános nyomtatványkitöltő elérhető ITT.