.
A+   A-
  |    |  

Neten a Hivatal - Állampolgárok

- lépjen be az elektronikus ügyintézés világába -

Az új közigazgatási rendszer

Nyomtatóbarát változat
A területi közigazgatás 2010-ben elindított reformjának első lépésében 2011 elején jöttek létre a fővárosi és a megyei kormányhivatalok, majd ezek szervezeti egységeiként 2013 januárjában kezdte meg működését a 198 járási (és fővárosi kerületi) hivatal. A járási hivatalok elsősorban okmányirodai feladatokat (az önkormányzati okmányirodák a járási kormányhivatalokba integrálódtak), gyermekvédelmi és gyámügyeket, valamint egyes szociális, környezetvédelmi, természetvédelmi igazgatási ügyek intézését vettek át a településektől.
Az elmúlt években a közigazgatás átalakítására alapvetően két szempont szem előtt tartásával került sor: az egyik a hatékonyság, a másik a közigazgatással kapcsolatba kerülő állampolgárok és vállalkozások életének egyszerűbbé tétele. E szempontok mentén több lépésben valósult meg közigazgatás átalakítása:
  • az első lépést a fővárosi és területi közigazgatási hivatalok létrehozása jelentette 2010-ben;
  • a második lépésben a területi szakigazgatásban működő 33 szakigazgatási szervből 14-nek a közigazgatási hivatalokhoz csatolásával 2011. január elsejével megalakultak a fővárosi és megyei kormányhivatalok, élükön a kormánymegbízottakkal. Ezzel párhuzamosan 2011-ben – a teljes átállás tesztjeként, 62 ügykörrel – az ország 29 pontján megkezdték működésüket az első generációs Kormányablakok;
  • a harmadik lépést a járások, illetve a járási (és kerületi) hivatalok 2013. január 1-jei megalakulása jelentette; az összesen 198 (175 járási + 23 kerületi) hivatal belépésével megvalósult az államigazgatási és az önkormányzati feladatok szétválasztása is, mivel a járási hivatalok kizárólag államigazgatási ügyeket vettek át;
  • a következő lépésben – alapvetően a járási és kerületi hivatalokhoz átkerült okmányirodák bázisán – kiépül az integrált ügyfélszolgálati tevékenységet biztosító Kormányablakok második generációjának hálózata; az okmányirodák mellett a járási hivatalokhoz kerültek a fővárosi, megyei kormányhivatalok szakigazgatási szerveinek helyi szervei, pl. a körzeti földhivatalok, városi munkaügyi kirendeltségek is. A Kormányablakokról bővebben ITT olvashat. 2013-2014-ben az okmányirodák bázisán mintegy 73 helyszínen létesültek – immár okmányirodai funkciókat is ellátó – Kormányablakok, az elintézhető (indítható) ügyek száma pedig a kezdeti 29-ről 256-ra nőtt. A kormányablakok országos kiépítése lassabban halad az eredetileg tervezettnél, de 2015 őszére várhatóan így is 278 kormányablakban lehet majd több mint 300 ügyfajtát intézni.